איך שינה לא טובה משפיעה על היום למחרת?

218

אם התמזל מזלנו, והשינה שלנו היא לרוב איכותית ורציפה, אנחנו נוטים לחשוב כי לילה אחד ללא שינה לא באמת ישפיע עלינו. במקרים מסוימים, אם אנחנו צריכים לעבוד עד שעה מאוחרת או להשתתף באירוע הנערך עד השעות הקטנות של הלילה, נדמה לנו כי יום למחרת נקום ללא קושי, ולכל היותר נשלים את שעות השינה החסרות במהלך סוף השבוע. אך למעשה, את סימניה של שנת לילה לא טובה נתחיל להרגיש מיד אחרי הלילה הראשון. כבר אז, נחוש היטב את העייפות, והתפקוד היום-יומי שלנו יתחיל להיפגע. כדי ללמוד עוד על הנושא החשוב הזה ועל דרכי ההתמודדות המומלצות, קראו את המאמר הבא.

מהי שינה טובה?

כדי לסגל לעצמכם הרגלי שינה בריאים, חשוב קודם כל להבין כי שינה טובה אינה מותרות אלא צורך בסיסי של כל אדם. מערכות הגוף שלנו הפועלות ללא הרף במהלך היום זקוקות למנוחה. בלילה, כאשר קצב חילוף החומרים מואט, הגוף שלנו יכול לבצע "עבודות תחזוקה" שונות שבזכותן אנו שומרים על בריאות תקינה, על משקל תקין ועל מערכת חיסונית חזקה.

שינה טובה אצל מבוגרים תימשך בין 7 ל-9 שעות בלילה, והיא תכלול את השלבים הבאים:

  1. שינה קלה
  2. שינה עמוקה
  3. שנת REM

כל אחד מהשלבים הללו חיוניים לאדם. שלב השינה הקלה מאפשר לנו להרפות את הגוף והוא מכין אותנו לקראת שני השלבים המתקדמים – שינה עמוקה ושנת REM. במהלך השינה העמוקה הגוף שלנו מתמודד עם העומסים והלחץ שהצטברו בנו בשעות הערות, ואילו שנת
ה-REM מאפשרת לנו לחלום ולעבד את החוויות שעברנו. בזכות תהליכים אלו של תחזוקת הגוף ועיבוד המחשבות אנו יכולים לקום כל בוקר מוכנים לקראת היום החדש.

כשקמים בבוקר

שינה אמורה להיות מרעננת. אם ישנתם כראוי במהלך הלילה לא תתקשו לקום בבוקר, ולא תרגישו עייפות. אם לעומת זאת ישנתם מספר מועט של שעות או שהתעוררתם מספר רב של פעמים במהלך הלילה, סביר להניח שתקומו מותשים ותתקשו להתמודד עם המטלות של אותו היום.

לא תמיד אנחנו מודעים לאיכות השינה שלנו, ולכן, כדי לסייע לכם לאבחן מצבים של שינה לא טובה, להלן רשימת סימנים המצביעים על כך שלא ישנתם מספיק או שיש לכם בעיות שינה העלולות לפגוע בתפקוד שלכם:

  • "רק עוד כמה דקות": בדרך כלל רצוי כמובן להתעורר ביקיצה טבעית. עם זאת, רק מעטים מאתנו נהנים מהפריווילגיה הזאת. אך גם אם אתם קמים בעזרתו של שעון מעורר, אם השינה שלכם הייתה איכותית, לא תתקשו לקום. לעומת זאת, אם אתם לוחצים שוב ושוב על ה"נודניק" ומנסים להרוויח עוד כמה דקות במיטה, כנראה שיש לכם בעיות שינה.
  • מתקשים לתפקד ללא קפה: אם גם אתם אינכם יכולים לתפקד בבוקר בלי לשתות כוס קפה, ייתכן מאוד כי אינכם ישנים מספיק.
  • השפעה על עור הפנים: שינה לא טובה ניכרת בעור הפנים. אם הפנים שלכם נראות עייפות ואם העור נראה חסר חיות – כדאי לכם לבדוק את איכות השינה שלכם.
  • קושי בהירדמות: אם האדם לא מצליח להירדם, או אם לוקח לו יותר מכמה דקות להירדם בלילה, יש אפשרות שהוא סובל מהפרעת שינה. במקרה זה רצוי לשקול פנייה לסיוע מקצועי.
  • מצב רוח לא טוב: קמתם מותשים ומצב הרוח שלכם ירוד? שאלו את עצמכם אם ישנתם טוב בלילה.

בדרכים

הפרעות שינה משפיעות על כל תחומי החיים שלנו. גם פעולות יום-יומיות וגם מיומנויות שכבר רכשנו מזמן עלולות להיפגע בשל חוסר שינה. אחת ממיומנויות אלו היא כמובן הנהיגה, וכאן נדרשת תשומת לב מיוחדת. לצערנו, מדי פעם אנחנו שומעים על מקרים שבהם נהגים נרדמו במהלך נסיעה, אך גם אם ההשפעות על הנהיגה אינן כה דרמטיות, העייפות עדיין ניכרת בסגנון הנהיגה שלנו. כאשר אנחנו עייפים אנחנו נוטים להיות פחות זהירים, יותר חסרי סבלנות, וגם זמן התגובה שלנו יהיה איטי הרבה יותר. לכן, נהיגה לאחר לילה של שינה לא טובה עלולה לסכן את החיים שלנו וכמובן – את החיים של בני המשפחה שלנו ושל הנהגים האחרים בכביש.

בעבודה

קמנו בבוקר, נכנסו לרכב, ולמרות העייפות הרבה הצלחנו למזלנו להגיע בשלום למקום העבודה שלנו. אך בשלב הזה, היום רק מתחיל. כאשר אנחנו מגיעים למשרד לאחר לילה שבו לא ישנו כראוי, הביצועים שלנו במקום העבודה ייפגעו, בין השאר בשל הגורמים הבאים:

  • קשיי ריכוז: אם ננסה לקרוא מסמך כלשהו כאשר אנחנו עייפים, מהר מאוד נמצא את עצמנו קוראים את אותה השורה שוב ושוב, בלי באמת להבין את הכתוב. יש לכך סיבה פשוטה מאוד; כאשר אנחנו עייפים, גם משימות פשוטות יחסית הדורשות רמה לא גבוהה של ריכוז יהיו קשות לביצוע.
  • קשיי זיכרון: שינה טובה מאפשרת לנו לסדר את המחשבות ולעבד את כמות המידע האדירה שנחשפנו אליה במהלך היום הקודם. לכן, כאשר איננו ישנים כראוי המוח שלנו יתקשה לשלוף את המידע הדרוש באותו הרגע, וכך הביצועים שלנו במקום העבודה עלולים להיפגע.
  • קושי להחליט: בשגרת העבודה שלנו, בכל רגע נתון אנחנו נדרשים לקבל החלטות רבות. חלקן פשוטות ואינטואיטיביות וחלקן דורשות מאתנו יצירתיות מחשבתית וגמישות. אך כאשר אנחנו סובלים מהפרעות שינה, כל החלטה שנצטרך לקבל תהיה קשה ותדרוש מאתנו מאמצים עילאיים.

המלצות לשינה טובה

שינה טובה ורציפה במהלך הלילה היא תנאי הכרחי לניהולם של חיים תקינים ומלאים. בלעדיה לא נוכל לתפקד כראוי ולא נצליח להתמודד עם שלל המטלות והמשימות שהן מנת חלקנו מדי יום. על כן, חשוב מאוד לא להזניח את הטיפול בנושא, וכדאי לשים לב להמלצות הבאות:

  • בדיקות רפואיות: לעיתים קיים חשש כי מצב בריאותי כלשהו (למשל בעיות נשימה) הוא הגורם להפרעות השינה. אם אתם חוששים כי זה המקרה, פנו לייעוץ רפואי בהקדם.
  • שימו לב לתזונה: תזונה בריאה המותאמת לצרכים שלכם תסייע לווסת את מצבו של הגוף ולהכין אתכם לשינה.
  • אל תתמכרו לכדורים: כדורי שינה הם פתרון מפתה בטווח הקצר, אך בטווח הארוך הם מזיקים לבריאות ואינם מאפשרים לנו לאמץ הרגלי שינה בריאים. על כן, מומלץ מאוד להימנע מהשימוש בהם.
  • טיפול אישי וסדנאות שינה: הגוף שלנו מסוגל לסבול לילה אחד של שינה לא טובה. אך כאשר מצב זה הופך לשגרה, הגיע הזמן לפנות לעזרה. כיום תוכלו למצוא תוכניות טיפול אישי ואף סדנאות שינה מבית אלן קאר שיסייעו לכם ללמוד טכניקות ייחודיות ודרכי התמודדות לשינה טובה ובריאה.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון