האם העבודה נפגעת אחרי לילה ללא שינה?

257

החיים המודרניים עלולים להיות כרוכים בלחץ רב. שעות העבודה הארוכות, רשימת המטלות האין-סופית והדאגות הרבות – כל אלו מקשים עלינו להירדם ובמקרים רבים מונעים מאתנו שינה טובה הנחוצה לבריאותנו. לעיתים נדמה כי הגוף שלנו "מתרגל" למצב הזה, ולפעמים אנחנו מנסים להתעודד ולהבטיח לעצמנו כי בסוף השבוע נשלים את שעות השינה החסרות. אך בפועל, השפעתו של לילה ללא שינה ניכרת כבר בבוקר שאחרי. אז כיצד משפיע "לילה לבן" על המצב הבריאותי שלנו ואיך זה בא לידי ביטוי במהלך יום העבודה? קראו במאמר הבא.

כמה צריך לישון בלילה?

לשינה תפקידים רבים, חלקם משתנים לאורך החיים שלנו. בתקופת הינקות והילדות לשינה יש תפקיד משמעותי בגדילה של הילד ובהתפתחותו התקינה, ועל כן ילדים זקוקים לשעות שינה רבות יותר לעומת מבוגרים. כך, אם ילד בן 10 צריך לישון בין 9 לבין 11 שעות, אדם מבוגר זקוק לכ-7 עד 9 שעות בלילה. אם 7 – 9 שעות בלילה נשמעות לכם כמו הרבה זמן, סביר להניח שגם אתם, בדומה לרבים אחרים, לא ישנים מספיק. שינה של שש שעות בלילה נחשבת למינימום ההכרחי, אך היא לא תאפשר לכם לקום רעננים בבוקר. לכל היותר, שינה של 6 שעות תאפשר לכם לתפקד באופן סביר במהלך היום, אך סביר להניח שבמצב זה לא תוכלו להשלים את כל המטלות שרציתם והתפקוד שלכם בעבודה לא יהיה אופטימלי. 

מדוע שינה חשובה עבורנו?

לצערנו, שינה לא טובה לא תמיד נתפסת כמצב הדורש התייחסות רצינית. רבים רואים בהפרעות שינה כגזירה משמיים, ואחרים מסכינים עם המצב ומסתגלים אליו בשל אילוצים שונים (כגון הורות או לחץ בעבודה). לכן, לפני שנדון בהשפעותיה של שינה לא טובה, חשוב להבין מדוע שינה חשובה לנו כל כך. במהלך השינה הגוף שלנו עובר תהליכים רבים, חלקם מנטליים וחלקם פיזיים. מערכות הגוף שלנו שבכל היום היו עסוקות במילוי משימות שונות יכולות להירגע כעת, לווסת את עצמן ולהתכונן לקראת היום הבא. השינה גם מאפשרת לחזק את המערכת החיסונית שלנו, וכך תורמת למצב הבריאותי שלנו. בשורה התחתונה – מחקרים גילו כי אם לאורך זמן אנו ישנים בכל לילה פחות משש שעות הגוף שלנו מאבד מיכולתו לשקם את עצמו, והפגיעה הזאת ניכרת גם אחרי שבוע אחד בלבד של שינה לא טובה.

חוסר שינה והמערכת החיסונית

מדי פעם כולנו חווים לילות ללא שינה, או תקופות קצרות של שינה מועטה. אך כאשר לילות אלו מתרבים, ואנו עוברים יום ועוד יום ללא שינה מספקת, הדבר נותן את אותותיו בגוף שלנו ובראש ובראשונה – במערכת החיסונית. מחקרים שונים כבר הוכיחו כי על מנת לתפקד כראוי מערכת החיסון שלנו זקוקה למנוחה מספקת. שינה טובה תומכת בגוף שלנו ומחזקת את היכולת שלו להתמודד עם וירוסים ומחלות. שינה מועטה פוגעת בתגובה החיסונית של הגוף, ובמיוחד נפגע ה"זכרון החיסוני", היכולת של הגוף להתמודד בקלות עם וירוסים בהם כבר פגש בעבר. לפיכך, שינה מועטה עשויה לגרום למחלות וירליות חוזרות ותכופות, הנותנות לאדם תחושה שמערכת החיסון שלו "נחלשה".  

עלייה במשקל הגוף

אם אתם מעוניינים להפחית ממשקל הגוף שלכם, ייתכן כי עליכם לבדוק איך לישון יותר. שינה איכותית, בכמות מספקת של שעות, נמצאה קשורה למשקל הגוף שלנו. כאשר אנחנו ישנים היטב המצב ההורמונלי שלנו מאוזן הרבה יותר, וכך גם יהיה יותר פשוט לשמור על משקל גוף תקין. שינה לא מספיקה לעומת זאת, עלולה להשפיע על המאזן ההורמונלי שלנו; במצב של חוסר בשינה, כמות הורמון הלפטין, ההורמון האחראי על דיכוי התיאבון, יורדת, וכך תחושת השובע שלנו משתבשת. מכאן קצרה הדרך לעלייה במשקל, וזה בלי שאמרנו מילה על הארוחות הליליות עתירות הקלוריות ועל הצורך התכוף ב"תדלוק" כשאנחנו עייפים מחוסר שינה.

השפעת חוסר שינה על עור הפנים

כאשר אתם לא ישנים מספיק, בדרך כלל יהיה לכם קשה להסתיר את זה. מלבד העייפות והבעיות הבריאותיות, חוסר שינה ניכר היטב גם בעור הפנים. אומנם הסימן הראשון הוא שקיות מתחת לעיניים, אך ככל שאתם צוברים יותר ויותר לילות ללא שינה, כך גם מצבו של העור מתדרדר. אחרי תקופה מתמשכת של שינה מועטה העור יאבד את הברק ואת הזוהר שלו ועלול לסגל לעצמו גוון אפרפר ודהוי. ויש לכך גם הסבר! בזמן השינה עור הפנים מתחדש ומוזרם אליו דם המרענן אותו. אך אם אינכם ישנים מספיק שעות בלילה רמת הלחות בעור תרד והעור ייראה פחות חיוני ויותר מבוגר.

השפעת של שינה מועטה על התפקוד בעבודה

אחרי שסקרנו את ההשפעות שיש לחוסר שינה על מצבנו הבריאותי, הגיע הזמן לבחון את ההשפעות שיש לשינה מועטה על התפקוד שלנו במקום העבודה. כל מי שחווה לילות ללא שינה יודע בוודאי כי לאחר לילה לבן הביצועים שלו בעבודה ירודים, ואכן הדברים הבאים לא יפתיעו אף אחד:

  • בעיות זיכרון – לילה ללא שינה עלול להקשות עלינו לשלוף פרטים חשובים מהזיכרון. ישנם מחקרים שאף גורסים כי תהליך השינה הכרחי לעיבוד של מידע וחוויות וכי בזכותו אנו יכולים לשמור זיכרונות ולהשתמש בהם בעת הצורך.
  • זמני תגובה – שינה לא מספקת מאריכה את זמן התגובה שלהו ופוגעת בערנות שלנו.
  • קושי בקבלת החלטות – היכולת שלנו להחליט היא קריטית לתפקוד תקין בשגרת העבודה. אך כאשר לא ישנו טוב בלילה, גם החלטות פשוטות יחסית עלולות להיראות לנו מורכבות וקשות.
  • תאונות דרכים – אין זה סוד כי שינה לא טובה עלולה להיות גורם מסכן חיים. עם זאת, לצערנו ישנם נהגים שעולים לכביש אחרי שישנו פחות משש שעות בלילה, ובמצב זה יכולתם לפעול בזמן ולהגיב לסכנות היא מופחתת. גם כאשר אנחנו נוסעים לעבודה אחרי לילה ללא שינה אנחנו מציבים את עצמנו ואת סביבתנו בסכנה.

לסיכום, שינה איכותית ורציפה היא חיונית לחיינו ומאפשרת לנו לקיים שגרת עבודה תקינה. לכן, אם אתם מתקשים להירדם בלילה או אם אתם קמים כל בוקר עייפים ומותשים, מומלץ מאוד שלא להזניח את הטיפול בנושא וכדאי לפנות בהקדם לסיוע מקצועי.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון